👈 فروشگاه فایل 👉

مباني نظري و پيشينه پژوهش مديريت کلاس (فصل 2)

ارتباط با ما

... دانلود ...

مباني نظري و پيشينه پژوهش مديريت کلاس (فصل 2)

مباني نظري و پيشينه پژوهش مديريت کلاس در 52 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc

مشخصات فايل

تعداد صفحات

52

حجم

0/60 کيلوبايت

فرمت فايل اصلي

docx

توضيحات کامل

مباني نظري و پيشينه پژوهش مديريت کلاس در 52 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc

کامل و قابل ويرايش

شامل مباني نظري و پيشينه تحقيق

شامل منابع داخلي و خارجي

منبع نويسي استاندارد

بخشي از مباني نظري:

مديريت در مفهوم کلي و عام آن، به گونه ها و با ديدگاه هاي متعدد تعريف شده است. به طوري که بايد گفت به تعداد نويسندگان اين رشته، از مديريت تعريف به عمل آمده است. با اين همه انديشمندان مديريت در يک نکته اتفاق نظر دارند و آن، اداره کردن سازمان با استفاده صحيح و منطقي از منابع انساني و مادي براي رسيدن به هدف سازمان مي باشد ( قرائي مقدم، 1382).

از مديريت تعاريف متعددي ارائه شده است و عمدتاً آن را شامل « برنامه ريزي، سازماندهي، کارگزيني، هدايت و رهبري، کنترل و نظارت » دانسته اند، اما با توجه به تحولات چند ساله اخير و نظر به اينکه توجه به اخلاقيات و منابع انساني در مديريت امروز جايگاه خاصي پيدا کرده است، تعريف زير براي مديريت در شرايط حاضر، مناسبتر به نظر مي رسد. از نگاه برخي صاحبنظران، مديريت ترکيبي از علم و هنر براي پديد آوردن محيطي مناسب مي باشد که در آن همفکري و همکاري با ديگران به منظور شکل دادن به فرايندي کارساز امکانپذير مي گردد و همچنين طي آن، استفاده بهينه از منابع، براي عرضه خدمات يا کالاهايي قابل رقابت، جهت جلب رضايت متقاضيان آنها، با پرهيز از بروز هرگونه عواقب نامطلوب تحقق مي يابد ( رحمان سرشت، 1384 ).

« کيمبل وايلز[1]» در تعريف مديريت و رهبري آموزشي مي گويد: « رهبري آموزشي عبارتست از ياري و مدد به بهبود کار آموزشي و هر عملي که بتواند معلم را يک قدم پيش تر ببرد». همچنين به نظر او نقش مدير و رهبر آموزشي عبارت است از « حمايت، تقويت، ياري و مساعدت و سرانجام همکاري کردن، نه دستور دادن و هدايت کردن » ( قرائي مقدم، 1382 ).

مديريت، فرايند به کارگيري مؤثر و کارآمد منابع مادي و انساني در برنامه ريزي، سازماندهي، بسيج منابع و امکانات، هدايت و کنترل است که براي دستيابي به اهداف سازماني و بر اساس نظام ارزشي مورد قبول صورت مي گيرد. تاکنون تعاريف متعددي براي مديريت ارائه شده است. برخي از مهمترين تعاريفي که ارائه شده، به قرار زير است:

-        هنر انجام امور به وسيله ديگران

-        فرايندي که طي آن تصميم گيري در سازمان ها صورت مي پذيرد

-        انجام وظايف برنامه ريزي، سازماندهي، رهبري، هماهنگي و کنترل

-        علم و هنر هماهنگي کوششها و مساعي اعضاي سازمان و استفاده از منابع براي نيل به اهداف سازماني

بازي کردن نقش رهبر، منبع اطلاعاتي، تصميم گيرنده و رابط براي اعضاي سازمان ( کونتر[2] و همکاران، ترجمه چمران، 1380).

[1] - Kimblle Wiles

[2] - Kounter

بخشي از تحقيقات انجام شده:

آريا پوران و همکاران (1392)، در پژوهشي به بررسي رابطه سبک مديريت کلاس معلمان با انگيزش و پيشرفت رياضي دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي پرداختند و به اين نتيجه رسيدند که بين سبک مديريت کلاس تعامل گرا و سبک مداخله گر معلمان با پيشرفت رياضي دانش آموزان رابطه معني دار وجود دارد. بر اساس نتايج به دست آمده سبک هاي مديريت کلاس تعامل گرا و مداخله گر معلمان به عنوان قوي ترين متغيرها براي پيش بيني پيشرفت رياضي دانش آموزان شناخته شد.

پُلات[1] و همکاران (2013) در پژوهشي به بررسي باور معلمان درباره نظم و انضباط کلاس درس پرداختند. نتايج حاکي از اين بود که مدلي که در آن نظم و انضباط کلاسي بر اساس يک قرارداد و با سطح متوسطي از کنترل معلم همراه بود داراي بيشترين ارجحيت از سوي معلمان و مدلي که در آن نظم و انضباط همراه  با سطح بالايي از کنترل معلم بود، از کمترين مقبوليت برخوردار گرديد. به لحاظ جنسيتي نيز معلمان مرد تمايل بيشتري در استفاده از قوانين محکم براي ايجاد نظم و انضباط نسبت به معلمان زن از خود نشان دادند.

[1]- Polat

فهرست مطالب:

مباني نظري

تعريف مديريت

2-1-2 . مديريت کلاس

2-1-2-1. سبک هاي مديريت

2-1-2-2.  سبک مديريت مداخله گرا

2-1-2-3. سبک مديريت غير مداخله گرا

2-1-2-4. سبک مديريت تعامل گرا

2-2. مباني تجربي

2-2-1. تحقيقات انجام شده در داخل کشور

2-2-2. تحقيقات انجام شده در خارج از کشور

منابع

👇محصولات تصادفی👇

پاورپوينت بررسي ارزش گذاري به روش ارزش فعلي سود سهام(DDM) ترجمه مقاله اجرای دانش مدیریت در دانشگاه، آموزش اساتید نظریه های قبولی و شیوه های پرداخت قبولی و پرداخت در تعهدات ارزیابی مفاهیم و محتوای فمینیستی در سینمای زنان فیلمساز ایرانی اثرات رنگ بر حافظه بچه های دبستانی